Język

PL
EN

Mój koszyk

0

Łączna wartość

0.00zł

Słownik Pojęć - Squash

SquashTime.pl Centrum wiedzy

Poniżej zamieszczamy listę terminów wraz z ich definicjami, związanymi z rakietami i naciągami squash. Jeśli chcesz się podzielić komentarzem lub uwagami, prosimy o kontakt: kontakt@squashtime.pl

Aktualna siła naciągu

Siła z jaką jest naciągnięta rakieta, zawsze będzie niższa niż ustawiona na maszynie podczas naciągania lub podana przez producenta przy nowej rakiecie. Powodem tego jest samoczynne luzowanie się naciągu i jego rozciąganie w trakcie gry. W rezultacie rakieta naciągnięta z siłą 11kg ma po naciągnięciu około 10-10.5 kg.

Balans

Jest to informacja o punkcie ciężkości rakiety - mierzy się go od końca rączki i podaje w centymetrach lub opisowo:

  • "na rączkę" lub "lekka główka" - termin ang. "head light" - balans poniżej 35 cm;
  • "środek" - termin ang. "even" - balans pomiędzy 35 a 36 cm;
  • "na główkę" - termin ang. "head heavy" - balans powyżej 36 cm.

Generalnie mówiąc ciężkie rakiety przeważnie mają balans "lekka główka" aby zapewnić rakiecie manewrowalność, z drugiej strony super lekkie rakiety charakteryzują się balansem "na główkę" ma to na celu dociążenie rakiety (co przekłada się na mocniejsze odbicie) w miejscu kontaktu z piłką.
Rakiety z balansem "na główkę" mają większą siłę uderzenia ale gorszą manewrowalność, z kolei rakiety z balansem " na rączkę" są bardzo manewrowalne ale generują mniej mocy.

Manewrowalność

Parametr który informuje o tym jak ciężka jest rakieta podczas wykonywania zamachu. Manewrowalność zależy od kilku czynników: waga rakiety, długość, balans, wielkość główki, rozkład masy. Rakiety o ciężkim zamachu generują mocne uderzenie ale są mniej manewrowalne. Nie zawsze rakieta o ciężkim zamachu musi być ciężka sama w sobie, otóż jeśli weźmiemy bardzo lekką rakieta i jej ciężar skupimy w główce ("balans na główkę") to taka rakieta będzie miała ciężki zamach. Jest to trend rozpoczęty przez Wilsona, który postanowił obniżyć wagę rakiety ale aby zachować ich moc uderzenia przesuną środek ciężkości w kierunku główki. Manewrowalność rakiety jest ściśle powiązana z Waga Odczuwalną.

Powierzchnia główki

Oznacza powierzchnię naciągu główki rakiety i jest podawana w cm2. Panuje tu jedna generalna zasada - im większa główka tym większa siła uderzenia (moc) rakiety i większy sweetspot, z kolei mniejsza główka daje większą kontrolę i manewrowalność.
Najczęściej parametr ten mieście się w granicach 450cm2 a 525cm2.
Typowy rozmiar to 470cm3 do 500 cm2.
Rakiety powyżej 500cm2 są klasyfikowane jako rakiety "z powiększoną główką", a poniżej 470cm2 jako "mała główka".

Sweetspot

Jest to obszar naciągniętej części główki rakiety który charakteryzuje się największym współczynnikiem zwrotu energii (mocy uderzenia) i zapewnia największą dokładność przy odbiciu piłki. Jednocześnie trafienie piłką w sweetspot powoduje wytworzenie najmniejszego wstrząsu i wibracji w rakiecie.

Siła naciągu

Jest to wartość podawana w kilogramach, i oznacza siłę która nominalnie została wybrana przy naciąganiu rakiety. Dlaczego podaje się go w kilogramach? W pierwszych maszynach do zakładania naciągu aby zapewnić odpowiednie jego naprężenie wykorzystywano odważniki o różnych wagach. Czym cięższy odważnik użyto tym z większą siłą naciągnięto rakietę. Nadal używa się ręcznych maszyn do zakładania naciągów, ale coraz częściej stosuje się maszyny elektroniczne które pozwalają na wybranie siły z większą dokładnością (do kilku gramów).

Tłumienie drgań

Odnosi się to do możliwość tłumienia drgań występujących w rakiecie po uderzeniu piłki. Każdy z topowych producentów rakiet opracował własne systemy tłumiące drgania, mogą one znajdować się w rączce lub wynikają z technologii produkcji rakiety oraz zastosowanych materiałów.
Dość duże znaczenie ma waga rakiety, cięższe rakiety lepiej tłumią drgania. W celu eliminacji drgań pojawiających się w rakiecie po uderzeniu, często stosuje się dodatkowe gumowe tłumiki drgań. Tłumiki te zakłada się pomiędzy struny rakiety, jednakże mają one wpływ jedynie na drganie strun i tylko nieznacznie redukują drgania ramy rakiety.

Waga odczuwalna

Parametr, który informuje o tym jak rakieta będzie odczuwana w ręce. Wynika ona z prostej kalkulacji wagi i balansu rakiety, a przekłada się bezpośrednio na manewrowalność . Wzór do obliczenia "Wagi Odczuwalnej" to: waga rakiety (gramy) pomnożona przez balans (centymetry) i podzielona przez 100.
Dla przykładu rakieta Prince AirStick 130: (130g x 36cm)/100 = 46,8
Wysoka wartość tego parametru oznacza cięższą rakietę po wzięciu jej do ręki i mniej manewrowalną, ale za to z mocniejszym odbiciem.

Waga rakiety

Najczęściej jest to waga samej ramy rakiety i jest podawana w gramach. Jednakże producenci wykonują pomiary w różnych warunkach, jedni robią to z naciągniętą rakietą a drudzy nie. Dlatego najlepiej jest porównywać ten parametr między rakietami jednego producenta.

Slangowe pojęcia ze świata squasha

  • Boast: Uderzenie, w którym piłka odbija się od ściany bocznej, a następnie od frontowej.
  • Nick: Uderzenie, w którym piłka trafia w połączenie ściany bocznej i podłogi, co utrudnia jej odbicie przeciwnikowi.
  • Drive: Mocne, płaskie uderzenie wzdłuż ściany bocznej.
  • Drop: Delikatne uderzenie, które powoduje, że piłka spada blisko frontowej ściany.
  • Lob: Wysokie uderzenie, które przelatuje nad przeciwnikiem i ląduje w tylnej części kortu.
  • Volley: Uderzenie piłki przed jej odbiciem od podłogi.
  • Kill: Mocne uderzenie, które kończy wymianę.
  • Let: Sytuacja, w której piłka dotyka przeciwnika podczas gry, co powoduje powtórzenie wymiany.
  • Stroke: Punkt zdobyty przez gracza, gdy przeciwnik nie zdołał odbić piłki.
  • No let: Decyzja sędziego, że piłka nie dotknęła przeciwnika, a wymiana powinna być kontynuowana.
  • Tin: Metalowa listwa u dołu frontowej ściany.
  • String: Naciąg rakiety.

Pozostałe wpisy