Język

PL
EN

Mój koszyk

0

Łączna wartość

0.00zł

Jak liczyć punkty w squashu?

26.09.2023 SquashTime.pl Centrum wiedzy

Zasady gry w squasha określają sposób, w jaki zdobywa się poszczególne punkty. Najczęściej jest to związane z popełnieniem błędu przez przeciwnika lub brakiem odbioru naszego zagrania. Zasady punktacji są dość proste.

Mecze są zwykle rozgrywane w formule do trzech wygranych setów - best of five. Wiele pojęć z zasad gry w squasha wiąże się z językiem angielskim, jest to język dominujący na międzynarodowych imprezach. Game, czyli gem lub popularny w Polsce set, rozgrywane są do 11 punktów. Zdobywa go zawodnik, który pierwszy osiągnie tę liczbę przy jednoczesnym prowadzeniu co najmniej dwoma punktami. Jeśli w trakcie seta będzie remis 10-10 to oznacza, że grać będziemy do przewagi dwóch oczek.

Punktacja w squashu

Punkty w squashu - system PAR

Point-a-rally (PAR) - w takim systemie rozgrywa się mecze w squashu. Oznacza to po prostu, że każda zakończona wymiana to punkt. Taki sam system panuje w większości sportów rakietowych. Przeciwieństwem PAR jest system, w którym do zdobycia punktu należy być stroną serwującą. W przeszłości właśnie taki system obowiązywał w squashu, punkt zdobyć mógł wyłącznie zagrywający, a set kończył się po zdobyciu 9. punktu.

Jeśli zamierzasz brać udział w ligach lub turniejach, chciałbyś być bardziej zaangażowany w rozgrywki i na przykład podjąć się sędziowania meczów to warto poznać wszystkie zasady squasha, znajdziesz je na stronach federacji.

Zanim zaczniemy liczyć punkty w squashu

Przed rozpoczęciem każdego meczu squashowego jest czas na rozgrzewkę. To chwila nie tylko dla zawodników, którzy mają okazję zapoznać się z kortem, ale również czas na zagrzanie piłeczki. Gracze rozgrywają piłeczkę wykonując po 2-3 zagrania do siebie - drive, volley, drop; a następnie przekazują ją przeciwnikowi crossem. Dzięki tej formie każdy z nich ma szansę na wykonanie kilku podstawowych uderzeń i "wejście" w kort. Rozgrzewka trwa 4 minuty, po dwie minuty na stronę - w ten sposób każdy z zawodników uderza z forehandu i backhandu.

Zaczynamy mecz w squasha

Po rozgrzewce przychodzi czas na mecz squasha. Na ogół rozpoczyna go losowanie serwującego. Najpopularniejszą metodą wyboru jest zakręcenie rakietą na jej główce i zgadnięcie, którą częścią upadnie do góry. Do określenia używa się logo umieszczanego na końcu uchwytu rakiety, tak zwanym end cap. Ten, kto wygrał wymianę rozpoczyna serwisem z wybranego pola.

Gra na punkty

Po serwisie gracze uderzają naprzemiennie, aż dojdzie do zdobycia punktu. Punkt zdobywa każdy, nie ważne czy to on serwował czy nie. Aby utrzymać wymianę, z ang. rally, należy uderzyć piłeczkę zanim odbije się dwukrotnie na podłodze, a samo uderzenie musi wylądować na przedniej ścianie. Zanim to się stanie możesz wykorzystać ściany boczne lub tylną, należy jednak pamiętać, że ostatecznie piłka musi wylądować na ścianie frontowej. Twoje zagranie musi mieścić się w liniach, które nie grają w squashu.

Jeśli punkt zdobywa serwujący to przed kolejną wymianą wprowadza piłkę z drugiego pola serwisowego. Zdobywając kolejne punkty wybiera pola naprzemiennie. Jeśli odbierający zdobywa punkt to on wybierze pole, z którego wykona pierwszy serwis.

Przeszkadzanie w squashu

Przeszkadzanie na korcie do squasha

Jedną z wyjątkowych cech squasha jest to, że Ty i Twój przeciwnik dzielicie tę samą przestrzeń na korcie. Co się stanie, jeśli to Twoje uderzenie, ale przeciwnik uniemożliwia Ci dotarcie do piłki? Możesz grać pomimo przeszkadzania lub zatrzymać grę, krzycząc "let". Mogą z tego wyniknąć różne sytuacje:

  • Jeśli nie miałeś szansy na uderzenie piłki, tracisz punkt. Nazywa się to "no let".
  • Jeśli miałeś realną szansę na zagranie piłki, punkt zostaje rozegrany ponownie. Nazywa się to "let".
  • Jeśli byłeś gotowy uderzyć piłkę, ale przeciwnik blokował przednią ścianę lub ścieżkę zamachu, zdobywasz punkt. Nazywa się to "stroke".

Sytuacje te często mogą być i są niejednoznaczne. W meczu turniejowym to sędzia określa, czy jest "no let", "let" czy "stroke".

W meczu rekreacyjnym obaj gracze muszą zgodzić się na decyzję. Jeśli nie ma obopólnej zgody co do zakończenia akcji to grasz let. Czasami może to być nieco kontrowersyjne, więc pamiętaj, aby zachować otwarty umysł i starać się podejmować uczciwe decyzje!

Pozostałe wpisy